صفحات

آیا سکس برای سلامتی مفید است؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که رابطه جنسی ممکن است باعث افزایش برخی از جنبه های بهزیستی و سلامت جسمی افراد شود. 
تحقیقات علمی، چندین مزیت احتمالی را برجسته کرده است. این علائم شامل حفظ سلامت قلب در برخی افراد، کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

رابطه جنسی همچنین می تواند روحیه ، روابط و بهزیستی روانی را بهبود بخشد.
آیا سکس برای سلامتی مفید است؟
آیا سکس برای سلامتی مفید است؟


در این مقاله، ما به مزایای سلامتی احتمالی رابطه جنسی می پردازیم و تحقیقات مربوطه را برجسته می کنیم ، با تمرکز بیشتر بر جنبه های جسمی و نه احساسی.


کمک به سلامت قلب

به نظر می رسد رابطه جنسی مشترک تأثیر محافظتی بر سلامت قلب و عروق، به ویژه در زنان دارد.

یک مطالعه در سال 2016 به بررسی مزایای بالقوه سلامتی فعالیت جنسی با یک شریک عادی پرداخت.

این تحقیق نشان داد که زنان فعال جنسی از خطر ابتلا به حوادث قلبی در زندگی مصون هستند.

با این حال ، این مطالعه همچنین نتیجه گرفت که مقادیر بالای فعالیت جنسی ممکن است خطر بروز حوادث قلبی عروقی در مردان را افزایش دهد. این نتیجه گیری مغایر با تحقیقات قبلی است، و بررسی های بعدی برای تأیید این خطر ضروری است.

زنان و مردان مبتلا به مشکلات قلبی باید از پزشک بپرسند که رابطه جنسی برای آنها بی خطر است. آنها همچنین باید در مورد تعداد و شدت رابطه جنسی با پزشک مشورت کنن، زیرا ممکن است باعث فشار احتمالی به قلب شود.

کاهش فشار خون

در همان مطالعه 2016 نیز فشار خون به عنوان یکی از نشانگرهای سلامت قلب اندازه گیری شد. محققان دریافتند که زنان مسن که از زندگی جنسی خود ابراز رضایت می کنند، کمترین فشار خون را دارند.

با این حال ، نویسندگان این مطالعه نتایج مشابهی را در مردان مسن پیدا نکردند.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) ، فشار خون بالا می تواند بر میل جنسی و توانایی انسان در دستیابی و نعوظ تأثیر بگذارد.

داروهای فشار خون بالا همچنین می تواند میل جنسی را کاهش داده و باعث اختلال در نعوظ شود.


بسیاری از مبتلایان به فشار خون بالا هنگام رابطه جنسی نگرانی هایی در مورد سلامت خود دارند.

در حالی که صحبت کردن با پزشک همیشه مفید است، اما معمولاً برای افراد با فشار خون بالا رابطه جنسی بی خطر است.

اگر داروی فشار خون بالا باعث ایجاد مشکلات جنسی شود، فرد می تواند با پزشک خود صحبت کند که ممکن است برای رفع عوارض جانبی یک داروی متفاوت یا دوز دیگر تجویز کند. 


تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی تحقیقات اولیه نشان داد که رابطه جنسی منظم باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن می شود.

محققان دریافتند افرادی که رابطه جنسی مکرر دارند (هفته ای یک یا دو بار) ، نسبت به سایر افراد در سیستم خود ایمونوگلوبین A (IgA) بیشتر داشتند. IgA آنتی بادی است که در بافت مخاطی مانند غدد بزاقی، بینی و بافت واژن زندگی می کند.

با این وجود، مهم است که تشخیص دهیم که این مطالعه در سال 2004 انچام شده، و محققان از آن زمان تاکنون این کار را تکرار نکرده اند. یک مطالعه جدید ممکن است نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد.

یک مطالعه جدید، به گروه کوچکی از زنان نگاه کرد تا ببیند آیا بین عملکرد سیستم ایمنی بدن کسانی که از نظر جنسی فعال هستند و کسانی که نیستند ، تفاوت وجود دارد یا خیر.

در این مطالعه توانایی سیستم ایمنی بدن در کشتن پاتوژن های عفونی مختلف در نقاط مختلف چرخه قاعدگی بررسی شده است.

در حالی که نتایج حاکی از آن است که ممکن است اختلافاتی بین این گروه ها وجود داشته باشد، نویسندگان می گویند تحقیقات بیشتری قبل از نتیجه گیری لازم است.

کاهش خطر سرطان پروستات

 یک مطالعه اولیه، دوباره در سال 2004، نشان داد که تعداد بالای انزال ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

این مطالعه تقریباً 30،000 مرد را مورد بررسی قرار داده است.

آنها به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیش از 21 بار در ماه انزال می کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر از مردانی است که فقط 4 تا 7 بار در ماه انزال می کنند.

در سال 2016، محققان این تحقیق را برای 10 سال دیگر تمدید کردند تا تحقیقات خود را در مورد خطر شرکت کنندگان در ابتلا به سرطان پروستات ادامه دهند.

این پیگیری یافته های اولیه را تأیید کرد. مردانی که بیشتر انزال می کنند (رابطه جنسی و خودارضایی) خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتری دارند.

سکس وسلامتی
سکس وسلامتی

رفع استرس

رابطه جنسی می تواند به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش استرس عمل کند. یک تحقیق در سال 2019 به بررسی تأثیر صمیمیت با یک شریک زندگی در سطح کورتیزول پرداخت. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که در پاسخ به استرس، در بدن به گردش می افتد.

محققان دریافتند که ابراز صمیمیت، چه جنسی و چه غیره، به بازگرداندن سطح کورتیزول در مردان و زنان در محدوده طبیعی کمک کرده است.

رابطه جنسی باعث آزاد شدن اکسی توسین، اندورفین ها و سایر هورمون های "خوب" می شود که ممکن است مسئول این اثر کاهش استرس باشند. 

بهبود خواب

بنیاد ملی خواب نشان می دهد که فعالیت جنسی فواید هورمونی برای خواب دارد.

همان هورمون هایی که استرس و اضطراب را کاهش می دهند، باعث تحریک خواب آلودگی نیز می شوند. رابطه جنسی منجر به ترشح اکسی توسین، دوپامین و اندورفین در بدن می شود.

بعد از اینکه فرد دچار ارگاسم شد، هورمون دیگری به نام پرولاکتین شروع به گردش می کند. پرولاکتین احساس رضایت و آرامش را ایجاد می کند.

بهبود خواب با سکس
بهبود خواب با سکس